تبلیغات
ناگفته های دنیا - جوانان و ایران

جوانان و ایران

سه شنبه 10 اسفند 1389 07:35 ب.ظ

نویسنده : نوید نیکفرجام
تولید علم.... شاید وقتی دیگر

بحث تولید علم و جنبش نرم افزاری چند سالی است که در محافل علمی کشور مطرح شده و بارها هم از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

اما سؤالی که مطرح می شود این است: تا چه اندازه توانسته ایم در این مقوله موفق باشیم و دلیل یا دلایل عدم موفقیت ما چیست؟

تولید علم یعنی چه؟ چگونه می توانیم علم را تولید کنیم؟ ما باید بتوانیم سؤال بومی مطرح کنیم تا برای یافتن جواب مجبور به تولید علم شویم. سال هاست که باب تولید سؤال علمی در این مملکت بسته شده است. از شور و نشاط علمی هیچ خبری نیست. دانش گاه هایی که در آن علم تولید نشود بدل می شوند به گورستان های علمی. باور کنیم که همیشه این گونه نبوده است... .

هر بچه دبیرستانی این ملک قوانین نیوتن را بایستی برای امتحاناتش حفظ کند اما هیچ زمانی در نمی یابد که قانون سوم نیوتن - هر عملی را عکس العملی است - عیناْ از قانون علیت منتج می شود و بوعلی سینا قرن ها پیش در شفا چنین نگاشته است که اگر نبود اصطکاک جسمی که در فلک متحرک بود هرگز از حرکت باز نمی ایستاد.

بیایید برگردیم به همین دانشگاه خودمان. چقدر می توانید اثرات تولید علم را ببینید؟ تا جایی که من با محیط دانشگاهآشنایی دارم هنوز هم بسیاری از دانشجویان نمی دانند تولید علم یعنی چه؟ هنوز هم بسیاری از دانش آموختگان جنبش نرم افزاری را با توسعه نرم افزار رایانه ای اشتباه می گیرند. چند رشته دانشگاهی را می توانید نام ببرید که بومی شده اند؟ چند درصد از کتاب های دانشگاهی که می خوانیم ترجمه متون غربی نیست؟ چقدر از آراء و افکار دانشمندان و اندیشمندان وطنی خودمان در کلاس ها استفاده می شود؟ چه تعداد از دانشجویان ما در طول ۴سال تحصیل فقط و فقط ۱ مقاله علمی تهیه کرده و به مجلات معتبر ارائه داده اند؟

چند استاد داریم که از کتاب فلان اندیشمند خارجی ندریس نمی کنند؟ یا از آن طرف چند استاد داریم که از کتاب یهمان پرفسور خارجی می خوانند و دانشجویان نت بر می دارند؟ اسم چند کتاب را می توانید بیاورید که از روی متون داخلی تهیه شده و ردی از ترجمه در آن نباشد. روند ترجمه علم اگر به تولید علم تبدیل نشود روز به روز پرت و پلاتر خواهیم شد. در همه جای دنیا دانشگاه ساخته میشود تا مشکلات علمی کشورشان حل شود اما در کشورهای جهان سوم مسئله جور دیگری است. این جا دانشگاه ساخته نمی شود.دانشگاه ترجمه شده است. لذا می بینیم که دانشگاه به جای حل مشکلات علمی کشور ما مشکلات علمی ممالک دیگر را حل می کند. به این دلیل که علم ترجمه شده است و تولید نشده است. همان طور هم که در ابتداگفته شد برای تولید علمنیاز داریم تا سؤال بومی مطرح کنیم و از آن جایی که سؤال در جایی دیگر مطرح می شود نباید انتظار داشته باشیم که گرهی از گره های کور مملکت ما را باز کند.

به دنبال چه میگردیم؟ایراد از خود ماست. ایراد از ما دانشجوهای جزوه نویس شب امتحانی است. ایراد از خود ماست.

پس... تولید علم شاید وقتی دیگر!

توضیح:

این مطلب رو تو نشریه دانشگاهمون قرار بود چاپ کنیم اما به نظر یه عده علما مناسب نیومد. این مطلب رو یه سال پیش نوشتم و  از کتاب آقای امیرخانی هم استفاده کردم. که فکر میکنم تابلو باشه کدوم قسمت ها هستش!! دوست داشتم حالا که آقای رسولی بحث فرار مغزها رو مطرح کردند این مطلب رو هم دوباره بیارم.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: سه شنبه 10 اسفند 1389 08:44 ب.ظ